Beste Marcia,
In de Volkskrant van afgelopen dinsdag stond het artikel https://www.volkskrant.nl/ws-bb12c667 Het is jammer dat het artikel zonder kritische beschouwing de redeneerlijn van het ministerie volgt. Wellicht is het interessant voor jou om wat kritischer naar het onderwerp van de vierde aanvliegroute te kijken.
In het artikel staat dat met de vierde aanvliegroute brandstof en daarmee uitstoot wordt bespaard, maar gemiddeld op een hele vlucht is dit slechts tienden van een procent. Daarnaast krijgen sommige mensen onder bestaande routes wellicht minder overlast (en anderen meer!), maar dat weten we niet – er zijn nog geen berekeningen voor de werkelijke situatie met bevolkingsverdeling uitgevoerd.
Vast staat wél dat de route in de eerste plaats capaciteit voor groei realiseert en in mindere mate duurzaamheid en vermindering van overlast dient (planMER, p. 96*) en dat groei van de luchtvaart vaststaand beleid is, getuige de Luchtvaartnota en een recente uitspraak van minister Harbers (“vanaf 2027 onbeperkte groei”) in de Volkskrant. Met groei zal de overlast in Nederland juist toenemen, overal!
*PlanMER p.96: “Tegelijkertijd moet worden vermeld dat de Luchtruimherziening in relatief grote mate bijdraagt aan het realiseren van capaciteit voor de groei van de luchtvaart, maar in mindere mate aan de in de Luchtvaartnota beoogde duurzaamheid en leefbaarheid.”
In Trouw staat vandaag een opiniestuk van Peter van Thienen van Kerngroep Stop4deroute (https://www.trouw.nl/opinie/het-enige-wat-helpt-tegen-de-problemen-in-de-luchtvaart-veel-minder-vluchten~b6989061). Dit geeft goede achtergrondinformatie. Dit stuk was eveneens aangeboden aan de Volkskrant en ook geselecteerd voor plaatsing, maar vanwege stukken met hogere actualiteitswaarde uiteindelijk niet geplaatst.
Peter (of iemand anders van de kerngroep) staat jou graag te woord, mocht je een kritisch artikel willen schrijven over de vierde aanvliegroute. Aankomende dinsdag gaan we trouwens met enkele honderden bezorgde inwoners naar de Tweede Kamer om de petitie tegen de komst van de route, die ruim 45.000 getekend is, aan te bieden.
Hartelijks,
Namens Kerngroep Stop4deroute
Jolet – tel: 06.41.88.48.39
AUTHOR: Jolet Jung-Moolenaar
AUTHOR EMAIL: joletmoolenaar@yahoo.com
AUTHOR URL:
SUBJECT: [Marcia Luyten Third Site] Marcia Luyten
IP: 37.251.16.1
JSON_DATA
{“1_Naam”:”Jolet Jung-Moolenaar”,”2_E-mail”:”joletmoolenaar@yahoo.com”,”3_”:”Beste Marcia,\r\n\r\nIn de Volkskrant van afgelopen dinsdag stond het artikel https:\/\/www.volkskrant.nl\/ws-bb12c667 Het is jammer dat het artikel zonder kritische beschouwing de redeneerlijn van het ministerie volgt. Wellicht is het interessant voor jou om wat kritischer naar het onderwerp van de vierde aanvliegroute te kijken. \r\n\r\nIn het artikel staat dat met de vierde aanvliegroute brandstof en daarmee uitstoot wordt bespaard, maar gemiddeld op een hele vlucht is dit slechts tienden van een procent. Daarnaast krijgen sommige mensen onder bestaande routes wellicht minder overlast (en anderen meer!), maar dat weten we niet – er zijn nog geen berekeningen voor de werkelijke situatie met bevolkingsverdeling uitgevoerd. \r\n\r\nVast staat w\u00e9l dat de route in de eerste plaats capaciteit voor groei realiseert en in mindere mate duurzaamheid en vermindering van overlast dient (planMER, p. 96*) en dat groei van de luchtvaart vaststaand beleid is, getuige de Luchtvaartnota en een recente uitspraak van minister Harbers (\u201cvanaf 2027 onbeperkte groei\u201d) in de Volkskrant. Met groei zal de overlast in Nederland juist toenemen, overal!\r\n\r\n*PlanMER p.96: \”Tegelijkertijd moet worden vermeld dat de Luchtruimherziening in relatief grote mate bijdraagt aan het realiseren van capaciteit voor de groei van de luchtvaart, maar in mindere mate aan de in de Luchtvaartnota beoogde duurzaamheid en leefbaarheid.\” \r\n\r\nIn Trouw staat vandaag een opiniestuk van Peter van Thienen van Kerngroep Stop4deroute (https:\/\/www.trouw.nl\/opinie\/het-enige-wat-helpt-tegen-de-problemen-in-de-luchtvaart-veel-minder-vluchten~b6989061). Dit geeft goede achtergrondinformatie. Dit stuk was eveneens aangeboden aan de Volkskrant en ook geselecteerd voor plaatsing, maar vanwege stukken met hogere actualiteitswaarde uiteindelijk niet geplaatst. \r\n\r\nPeter (of iemand anders van de kerngroep) staat jou graag te woord, mocht je een kritisch artikel willen schrijven over de vierde aanvliegroute. Aankomende dinsdag gaan we trouwens met enkele honderden bezorgde inwoners naar de Tweede Kamer om de petitie tegen de komst van de route, die ruim 45.000 getekend is, aan te bieden. \r\n\r\nHartelijks,\r\n\r\nNamens Kerngroep Stop4deroute\r\nJolet – tel: 06.41.88.48.39″,”email_marketing_consent”:””,”entry_title”:”Marcia Luyten”,”entry_permalink”:”https:\/\/www.marcialuyten.nl\/”,”feedback_id”:”dc70c9e57f0d61add1f7d706a610c0e2″}